Roller och ansvar
Vi har olika roller och ansvar kring tjänstepensionen och försäkringarna som ingår i PA 16. Allt ifrån själva avtalet till att betala ut pension av något slag. Här beskriver vi kortfattat vilka roller vi har samt vem som ansvarar för vad.
Publicerad: 2024-11-06
Din roll och ditt ansvar som arbetsgivare
Du har ett ansvar att informera om tjänstepensionen och de försäkringar som ingår i anställningen. Det kan du göra vid olika tillfällen kopplat till attrahera och rekrytera, utveckla och behålla samt avsluta och pensionera. Du hittar stöd för hur du kan berätta om det här i Tjänstepensionsguiden.
Berätta att tjänstepensionen är en trygg, stabil och värdefull förmån
Du ansvarar också för att anställningsuppgifterna som ligger till grund för förmånerna rapporteras in på rätt sätt.
Arbetsgivarverkets roll och ansvar
Arbetsgivarverket ansvarar för och har arbetsgivarnas roll i de centrala förhandlingarna med de fackliga organisationerna om tjänstepensionsavtalet. De ansvarar också för utveckling och samordning av den statliga arbetsgivarpolitiken genom samverkan med medlemmarna.
Organisation och uppdrag (Arbetsgivarverkets webbplats)
SPV:s roll och ansvar
SPV (Statens tjänstepensionsverk) ansvarar för att informera om tjänstepensionen till både anställda och arbetsgivare. SPV ger också stöd till arbetsgivare, tar in anställningsuppgifter samt beräknar skuld och premier. SPV handlägger och betalar ut den förmånsbestämda delen av tjänstepensionen, delpension, sjukpension och efterlevandepension.
Vår verksamhet (SPV:s webbplats)
Statens servicecenters roll och ansvar
Statens servicecenter ansvarar för att på uppdrag av arbetsgivare rapportera in anställningsuppgifter och säkerställa att lönesystemen uppfyller överföringskraven.
Berätta om tjänstepensionen
Du kan kort och enkelt berätta vilken värdefull förmån den statliga tjänstepensionen är för dina blivande och nuvarande medarbetare.